Den måde de fleste danskere stifter bekendtskab med bilmærket ?Mercedes? på er, at de ser amerikanske Hollywood film, hvor bilen er et symbol på status og succes. Det giver da også rigtigt god mening: Mercedes producerer nogle af de lækreste og mest luksuriøse biler der findes. Det er dog vigtigt at forstå, at Mercedes altid har behandlet det amerikanske marked på en helt særlig måde. Det har vist sig at være en rigtig god forretning for dem, at studere det amerikanske marked nøje, og så finde den helt rigtige måde at placere sig i det på.
De fleste har nok hørt om ?den amerikanske drøm?: idéen er, at Amerika er mulighedernes land, og at enhver kan når til tops og blive både rig og succesfuld, hvis bare de er villige til at arbejde hårdt nok for det. Det har fra starten af betydet, at kulturen har været åben overfor ? ligefrem opfordret til ? at folk fremviser deres egen succes. Det bliver nemlig set som et bevis på, at den amerikanske drøm er mulig, og ikke som irriterende blær eller for høje tanker om sig selv. Succes og rigdom bliver fejret: det er okay at føre sig frem, og vise at man har gjort det godt.
Hvad betyder denne unikke kulturelle tilgang til overflod og rigdom for Mercedes? Jo, det betyder at de selvfølgeligt har spillet ind i den amerikanske drøm. De har placeret sig som bilen man ejer, når man er nået til tops. At køre i en Mercedes skal være synonymt med, at have opfyldt den drøm, som alle amerikanere går rundt med. Drømmer du om at blive rig og succesfuld, så drømmer du om en dag at køre i en Mercedes. Den tilgang er lykkedes ufatteligt godt, og det er derfor de har den placering i filmene fra Hollywood som de har.
Men vi lever jo i Europa, og nærmere bestemt Danmark. I vores kultur er det ikke okay at være en blærerøv: har man for høje tanker om sig selv, så bliver man sat på plads. Her er folk mere lige, og det ville altså give bagslag at køre rundt i et kæmpe statussymbol med håbet om, at andre vil savle over éns succes.
Men Mercedes er meget mere end bare luksusbiler: på den internationale bane ser de selv Volkswagen og lignende generelle bilproducenter som værende iblandt deres konkurrenter. Udenfor Amerika er de luksuriøse detaljer kombineret med det praktiske, og handler mere om at tilfredsstille et behov for at ville køre en lækker bil der ikke går på kompromis med kvalitet eller funktionalitet.
Det er særligt med Mercedes b-klasse, at Mercedes er begyndt at indtage det danske bilmarked. Disse biler er nemlig baseret på Mercedes mere luksuriøse A-klasse, men toner ?blære-stilen? lidt ned, og skruer i stedet op for alt det, vi rent faktisk har brug for i en god familiebil.